PENGGUNAAN SIARAN LANGSUNG (LIVE) FACEBOOK SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN (Studi Kasus Pada Toko Online Qiqah Shop di Makassar)
Keywords:
Marketing Communication, Communication Media, Facebook.Abstract
The selection of effective promotional media not only increases the sales of a product, but is also able to brand a product. With the increasing number of Facebook users and the number of online shops in Indonesia, the opportunity to increase product sales using social media platforms is getting bigger. The presence of the Qiqah Shop online store in Makassar was welcomed by the public, as seen from the increasing number of product orders through the live Facebook feature. The type of research used is qualitative research. The strategy applied by Qiqah Shop uses the Stimulus Response (SOR) theory and the marketing communication theory of Philip Kotler & Kevin Lane Keller (2012) that purchases are influenced by several factors such as advertising, product brand image, price offered and so on. The live video streaming feature on Facebook social media can increase user engagement, because when the live is going on, sellers and viewers can interact directly and communicate in two directions thanks to the comment feature provided in the live video streaming feature.
References
Budi Cahyono, Darmawan. (2011). Penggunaan Facebook Sebagai Media Pemasaran Online. Universitas Katolik Widya Mandala: Surabaya.
Cangara, Hafied. (2013). Perencanaan Strategi Komunikasi. PT Raja Grafindo Persada: Jakarta.
Hasan, Rafie. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Facebook Sebagai Strategi Pemasaran Paket Umrah Pt Hajar Aswad Mubaroq Kabupaten Siak. Skripsi. UIN Sultan Syarif Kasim: Riau.
Kasali, R. (1992). Manajemen Periklanan: Konsep dan Aplikasinya Di Indonesia. Pustaka Utama Grafiti.
Kotler, Philip and Kevin Lane.Keller. (2012). Marketing Management. Prentice: New Jersey.
Marta, Revi. (2015). The Use Of Facebook As A Marketing Communications Media Of Silungkang Songket Weaving. Jurnal Masyarakat Telematika dan Informasi, 6, 147 – 160.
Miles, M., Huberman, A., & Saldana, J. (2014).Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed). California: SAGE Publications, Inc.
Mirsah, A. Paba’bari. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Jejaring Sosial (Facebook) Sebagai Media Bisnis Online Dalam Meningkatkan Volume Penjualan (Studi Kasus Makassar Dagang). Skripsi. Universitas negeri Makassar: Makassar.
Morissan. (2013). TEORI KOMUNIKASI : Individu Hingga Massa. KENCANA: Jakarta.
Puntoadi, D. (2011). Menciptakan Penjualan Melalui Social Media. Elex Media Komputindo: Jakarta.
Purnama, H. (2011). Media Sosial Di Era Pemasaran 3.0. Corporate and Marketing Communication. Pusat Studi Komunikasi dan Bisnis Program Pasca Sarjana Universitas Mercubuana. Pp 107-124: Jakarta.
Rogers, Everett M. (1986). Communication Technology: The New Media in Society. The Free Press: London.
Santosa, Hedi Pudjo. (2011). Implikasi Media Sosial Pada Perkembangan Ilmu Komunikasi. Bab Buku Komunikasi 2.0: Teoritisasi Dan Implikasi. Aspikom: Yogyakarta.
Singarimbun dan Effendi . (1995). Metode Penelitian Survei. LP3ES: Jakarta.
Amira, Dhia. (2022, Februari 2). Arti Unboxing Adalah Membuka Kemasan, Beserta Manfaatnya. www.plus.kapanlagi.com.
Dwi Jatmiko, L. (2021, November 23). Aduan Konsumen Menumpuk E-Commerce dan Logistik Tidak Banyak Berbenah. www.ekonomi.bisnis.com.
Ibnu. (2020, November 24). Pengertian Logistik: Tujuan, Manfaat dan Peran Logistik Dalam Perusahaan. www.accurate.id.
Indah. (2021, Juni 1). Tak Usah Risau, Ini Cara Memperbaiki Facebook Yang kena Spam. www.hits.grid.id.
Liputan 6. (2022, Maret 2). Kenali Profesi Admin Online, Banyak Dicari Di Era Digital. www.liputan6.com.
Ricardo Nurzal, Erry. (2021, Maret 1). 5 Tips Bahasa Tubuh Yang Efektif Dalam Presentasi Virtual Anda. www.erry-ricardo.com.
Riskita, Amelia. (2022, Mei 2). Gimmick Marketing, Teknik Pemasaran Berpotensi Viral. www.store.sirclo.com.
Rizeki, Dini. (2022, May 17). Benarkah Store Manager Adalah Pemimpin Tertinggi Toko ?. www.majoo.id.
Tokopedia, Seller. (22 Agustus 23). Tips Mudah Live Streaming Untuk Pemula. www.seller.tokopedia.com.